måndag 4 januari 2010

Utmaning

Hej på er!
Jag fick en utmaning av gulliga Malin med bloggen Lantliv i Norregård.
Den går ut på att visa hur och var man förvarar sitt te och kaffe.
Kul utmaning då jag självklart har mina gömmor för dessa ändamål.
Men ni, hade det inte varit kul nu om jag faktiskt visade er en massa bilder på plastburkar etc,
hi hi?!
Nej, skämt å sido.
I vårat hem är det kaffe drickandet som dominerar men vi gör några tappra försök att gå över till te och köper gärna olika sorter då och då.
Dock hamnar vi alltid tillbaka till den svarta magiska drycken.
I den här burken förvarar vi kok kaffet.
Och i den här brygg kaffet. Den är ett gammalt arvegods och på sin tid var den fylld med ett ½ kg kaffe och kostade hela 2 kronor.
Prislappen finns kvar på undersidan och där står det även:
"Därest detta kaffe vinner edert gillande, efterfråga detsamma även i fortsättningen."
Och i mitt lilla skafferi finns det te.....
.......i gamla glasburkar från Orrefors glasbruk.
Men den här röda te burken är så fin att den alltid står framme.
Och detsamma gäller för den här!
Och för att fortsätta i samma anda så varför inte visa mina älskade kaffekvarnar.
Och en gång i tiden så kokades det nog en hel del kaffe i den här kopparkannan. Nu får den alltid stå framme som pynt på vedspisen.
När vi ändå har rundvisning på prylar som finns i vårat kök så kan jag ju visa er fler saker som ligger mig lite extra varmt om hjärtat.
För inget gammalt lantligt kök är väl komplett utan köksvågar?
Och den här lilla gulliga kannan som jag förvarar olja för matlagning i.
Och så klart så vill jag se vad fler förvarar sitt kaffe och te i så jag skickar vidare den här utmaningen till bloggarna:
*Liljor och förgät mig ej
*Vit som snö
*Björnar och praliner
Kram på er allihopa!!

12 kommentarer:

  1. hei,
    ååå så herlige burker du har til kaffe og ditt the..
    koselig å ha fremme ja.
    de var så vakre.
    ønsker deg en herlig kveld,
    klem fra sylvia

    SvaraRadera
  2. MEN så mycket fina burkar!!!! Kannan va jättesöt!

    SvaraRadera
  3. Oj så många fina gamla skatter du har i din samling.


    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Så mycket fina gamla saker.:-)

    Jo du. När de blir tonåringar. Då är det kört alltså. Kära nå'n. Själv skulle jag få ont i skallen om jag sov så länge.;-) Kram Stina

    SvaraRadera
  5. Vilka charmiga saker du visar.
    Hade ju dille ett tag på gamla burkar och fick ihop en rejäl samling. Tyvärr har jag inte plats för alls så de ligger förvarade i lådor i lagårn.

    Grattis till din hemliga vinst hos Cilla också :)

    Kram Viveka

    SvaraRadera
  6. Tackar, jag har fått utmaningen av en till också men antar den från er båda. Har lite tidsbrist just nu men det blir bättre efter imorrn!
    Vilka fina burkar du har!!! Dom är minsann inte alls så lätta att hitta och ofta ganska dyra!
    Var rädd om dom!
    Ha det gott! Kram Cilla

    SvaraRadera
  7. Hej, utmaningen passade bra hos dig oxå!!
    Vilka charmiga gamla burkar du fått tag på!!
    Ha det gott!!
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Oj, vilka fina kärl ni förvarar kaffe och te i!!!
    Det är knappt så jag vill anta utmaningen efter ditt inlägg... Har inte så mycket att visa vad gäller kaffe och teförvaring... Kanske blir det ett inlägg om det framöver.
    Ha det så bra!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  9. Jättefina gammeldags burkar och saker!
    gott nytt år! må det bli fyllt med allting roligt och spänande!
    ~marita~

    SvaraRadera
  10. Hejsan, såg att du oxå fick tröstpris som jag...visst gör Cilla vackra saker som man blir glad utav..ar nyfiken på din blogg som jag aldrig har besökt, ser att vi svärmar för gamla vackra saker, har ju en butik där jag bara säljer gamla vackra ting, om du har lust så får du så gärna hälsa på...kram och ha en bra dag, VIOLA

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Mår du bättre nu?
    Hoppas det i alla fall.

    Självklart får du länka min blogg till din!
    Bara roligt!

    Jag har en likadan kaffekvarn som din blå, fast min är grön.
    De är så härliga.

    Kram Fröken Vit.

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Visst, jag sväller (med besked ;-))) Det är beräknat till 10/4 men vi får se när det behagar komma ut. Gärna tidigare, det blir jag inet ledsen för :-)

    Jag fullkomligt älskar gamla burkar men de är väldigt svåra att få tag i och hittar jag någon kostar den hytlöst med pengar och snåltarmen drar till. Sen har jag egentligen ingen plats för dem heller ;-)Alltid är dt något.

    Kram Heléne

    SvaraRadera

Våran inredningsfilosofi

Våra tankar kring att forma ett hemtrevligt bohag handlar om ett evigt skapande.
Vi föredrar det billiga framför det dyra.
Det är roligare att hitta en gratis guldklimp i en container än att köpa en dyr sten i en affär.
Att hitta saker med själ och att handla med känsla.
Att skapa sina egna små ting med hjälp av små medel.
Vi gillar att blanda gammalt och nött med lite nytt i en härlig kombination som för tankarna bakåt i tiden.
Vi gillar att visa att inredning inte behöver vara dyrt bara man är kreativ och letar fynd på rätt ställen.
Man behöver inte ha diamanter i fickan för att kunna ha ett hem att trivas i.
Det kära ni, det är våran inredningsfilosofi.

Follow this blog with bloglovin

Follow Snövita drömmar

Välkommen tillbaka!

Välkommen tillbaka!