lördag 10 oktober 2009

Gullunge

Idag är det dags att gå på årets första julmarknad!
Så mysigt!
Att det äger rum i en gammal bruksort vid en herrgård gör ju det hela ännu bättre. Miljön där är underbar.
Tempen ute visar nu - 2 grader och solen börjar så sakteliga att bryta igenom molnen,
ser framemot en mysig dag med familjen.
********
Att hålla på och renovera möbler av alla dess slag,
och då amatörsmässigt vill jag påpeka då jag inte är något proffs,
tycker jag är super skoj. Ibland köper vi möbler utan att direkt veta vart eller vad vi ska ha dom till. Man ser potentialen och då är det svårt att inte slå till.....
Och eftersom vi har bra förvaringsutrymmen är det lätt att samla på sig mer saker än man behöver.
Kom på en dag när jag var på pyssel humör att vi hade en gammal barnsäng och satt igång med att fixa till den med allt vad det innebär.
Vit blev den såklart och med texten "Gullunge" skrivet på ryggen.
Resultatet blev en charmig unik liten barnsäng.
Vår lille pojk är ännu bara året och sover i spjälsäng, och kommer nog göra det ett tag till,
så efter en hel del velande så beslöt jag mig för att sälja den här.
Så nu sover någon annan prins eller prinsessa i den lilla gullunge-sängen.
Hoppas på många söta drömmar där.
*****
Efter en liten förfrågan visar jag idag också bilder på en lampa från Ikea.
Kommer inte ihåg namnet på den men finns också som bordslampa.
Gillar den verkligen då den har en gammeldags känsla över sig trots att den är MASSproducerad världen över.
Men inget svenskt hem är väl komplett utan en liten Ikea grej inneboende hos sig, eller?
Är väl lika vanligt som att vi firar midsommar? *Skratt*
Den lilla kedjan som man tänder och släcker med är pricken över i:t!
Om allt går enligt planerna så har jag en dag för mig själv hemma imorgon!! Jippi!!!
Min man och lillen ska iväg med farmor och hälsa på gammelmormor. På ett år så har jag bara haft en endaste liten fjuttig dag hemma som jag fått vara helt själv så gissa om jag längtar?
Egentid är lyx.
Tror jag ska ge mig på då och försöka sy vimplar till lillens rum.
Tilläggas ska att jag inte är någon sy/sticka/virk/broderi människa. Eloge till er alla som är det!
Avskydde syslöjden i skolan, kanske lite konstigt med tanke på att jag har en mamma och mormor som älskar allt som har med handarbete att göra. Gick uppenbarligen inte vidare till mina gener..
Men envis som jag är så ska jag i alla fall ge mig på ett försök, lite raksöm och sicksack har jag åstadkommit förr så det borde gå den här gången med.
Så länge inte maskinen krånglar och mitt tålamod tryter så ska det nog gå bra.
Du som visade mig uttrycket första gången, tack så mycket, det har nu blivit mitt nya mantra.....
Keep calm and carry on.
Kram på er alla och ha en fin söndag

4 kommentarer:

  1. Så fin säng och lycka till med vimplarna!

    SvaraRadera
  2. Vad fint du gjort iordning sängen!
    Ha en bra dag imorgon och lycka till med sömnaden!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  3. Jag har en helt ny symaskin som bara står, jag måste försöka mig på att sy lite på den.. fast jag kan inte.. får verkligen köpa billigt tyg och börja prova. Frågan är vad? Jättefin säng!!!

    SvaraRadera

Våran inredningsfilosofi

Våra tankar kring att forma ett hemtrevligt bohag handlar om ett evigt skapande.
Vi föredrar det billiga framför det dyra.
Det är roligare att hitta en gratis guldklimp i en container än att köpa en dyr sten i en affär.
Att hitta saker med själ och att handla med känsla.
Att skapa sina egna små ting med hjälp av små medel.
Vi gillar att blanda gammalt och nött med lite nytt i en härlig kombination som för tankarna bakåt i tiden.
Vi gillar att visa att inredning inte behöver vara dyrt bara man är kreativ och letar fynd på rätt ställen.
Man behöver inte ha diamanter i fickan för att kunna ha ett hem att trivas i.
Det kära ni, det är våran inredningsfilosofi.

Follow this blog with bloglovin

Follow Snövita drömmar

Välkommen tillbaka!

Välkommen tillbaka!