torsdag 15 oktober 2009

Mitt glamourösa rutin liv som mammaledig

Rutiner dag ut och dag in,
känner ni igen er?
Ibland när man stannar upp och tänker så inser man att oj vad ens liv går på rutin. Det behöver inte möjligtvist betyda något negativt, nej dessa rutiner man har finns där för att vardagen ska flyta på lite lättare.
Innan jag fick barn såg rutinerna lite annorlunda ut vill jag lova. Men när lillen tittade ut för ett år sen så blev livet som aldrig för.
Svenska akademien beskriver ordet rutin så här:
inrotad vana att utföra ngt på ett visst (ofta mer eller mindre mekaniskt) sätt och efter ett visst fixerat schema
Snacka om att man känner sig träffad, hi hi!
Som på morgonen tex, gör man inte alltid nästan likadant?
Om jag går upp med lillen så ser en morgon nästan exakt ut som en annan morgon.
Vi går ner i köket, ny blöja på lillen då den gamla innehåller säkert en liter kiss efter natten, lillen sätter sig och leker, katten ska ut på balkongen, kaffet ska kokas, smörgåsar ska bres, lillens gröt ska göras, katten ska in igen, katterna ska ha mat, kaffet klart och hälls upp, lillen matas, sen äter jag frukost, dags för första bajsblöjan, plocka undan frukosten, leka med lillen och titta på Bolibompa, dags sen för välling innan lillen sover sin första tupplur för dagen, lillen somnar och jag passar på att titta in i datorn för att sen fixa i ordning mig för dagen.
Vår morgon som ser nästintill likadan ut, varje dag......... den går liksom på rutin.
Den sker mer eller mindre mekansikt, eller hur var det akademien uttryckte det?
Men barn gör verkligen livet till en rolig bergochdalbana! Om dagen bjuder på nerförsbacke, uppförsbacke eller lop vet man aldrig, och det är väl också det som är tjusningen med det.
Ett roligt minne som jag kan dela med mig av inträffade för några dagar sen.
Min man var på hemgång från jobbet och jag var i färd med att köra nattningsrutinerna (japp då var vi där i rutinträsket igen) med lillen.
Såg framemot att få sitta i lugn och ro med mannen och ta en glas vin när han kom hem.
Lillen låg på skötbordet och såg så himla söt ut och det värkte av kärlek i mammahjärtat på mig.
Jag böjer mig fram och gosar med honom näsa mot näsa och myser av stunden. Han tindrar med ögonen och ler mot mig. Men så byts det där leendet ut mot en busig blick och allt för sent inser jag att han kissar.
Då han låg utan blöja och jag hade lutat mig över honom så prickade strålen rakt ner i min urringning.
Jag ställer mig upp och kisset bara rinner längs med kläderna.
Lillens reaktion? Han asgarvar!!!
Ett år gammal och han tyckte nog det där var ett roligt bus, att kissa ner sin mamma helt.
Kunde inte bli arg, trots att jag var dyblöt av kiss så skrattade jag med.
Så lillen somnade lagom tills min man kom hem till sin fräscha och nerkissade fru.
Livet som mammaledig är väl för glamouröst!

1 kommentar:

  1. Här är vi ganska dåliga på rutiner. Men på kvällen så har vi blivit riktigt bra på rutiner. Tycker rutiner är bra! Har ju jobbat på förskola i 20 år :)
    Mysigt med en kisspaus för din lille :) Synd bara att han skulle blanda in dig.... David kissade också i det fria i dag men som tur på stegen till handfatet och inte på sin mamma. Han var bra nöjd han med med sitt bus....

    Veronica

    SvaraRadera

Våran inredningsfilosofi

Våra tankar kring att forma ett hemtrevligt bohag handlar om ett evigt skapande.
Vi föredrar det billiga framför det dyra.
Det är roligare att hitta en gratis guldklimp i en container än att köpa en dyr sten i en affär.
Att hitta saker med själ och att handla med känsla.
Att skapa sina egna små ting med hjälp av små medel.
Vi gillar att blanda gammalt och nött med lite nytt i en härlig kombination som för tankarna bakåt i tiden.
Vi gillar att visa att inredning inte behöver vara dyrt bara man är kreativ och letar fynd på rätt ställen.
Man behöver inte ha diamanter i fickan för att kunna ha ett hem att trivas i.
Det kära ni, det är våran inredningsfilosofi.

Follow this blog with bloglovin

Follow Snövita drömmar

Välkommen tillbaka!

Välkommen tillbaka!