fredag 11 september 2009

Äntligen fredag!

Vad tycks om den här gamla chamiga vagnen? Den står bakom vårat uthus nu men funderar på att rulla den farmför huset och pryda den med diverse blommor!
Idag vaknade jag med en ond hals och allmänt hängig i kroppen. Inte så konstigt kanske med tanke på att hela familjen haft förkylningar senaste veckan.
Det var en kall morgon här där vi bor. Termometern visade bara några enstaka plus på morgonen och hösten har tagit sitt grepp och motat bort sommarvärmen.
Innan vi fick barn så eldade vi flitigt i vår vedspis i köket som ger sån härlig mys värme. Men nu när vår lille krabat springer runt här hemma så känns det långt ifrån barnsäkert att ha en stekhet gjutjärnsspis i full eldning.
Så nu går jag och klurar på hur man på ett bra sätt ska kunna säkra ett avstånd framför den så vi kan elda lite nu till vintern.
Det finns ju en hel del olika grindar på marknaden men spisen ligger lite konstigt till i köket så det finns ingen som jag tycker passar.
Och att stänga av hela köksdelen känns inte heller som en bra idé då det är två öppningar in dit varav en är flera meter bred. Skulle få sätta upp staket inomhus då, hi hi!
Får nog ta lite kort och lägga in här kanske nån av er har en bra lösning, återkommer med det.
Idag ska vi en sväng och hälsa på mina föräldrar, de bor fyra mil ifrån oss.
Det är de som lagt grunden till mitt intresse för gamla saker.
De har så länge jag kan minnas alltid intresserat sig för äldre ting mer än nytt.
När jag var liten (och oförstående!) skämdes jag lite för att ta hem kompisar. Tyckte ju att vi hade så gamla saker hemma och jag trodde inte att mina föräldrar hade råd att köpa nya möbler. Man ville ju som barn inte sticka ut för mycket och jag avundades alla mina kompisar för deras fina "ljuva" 80 tals hem!
Jag sov i en gammal empirsäng (super charmig och fin kan tilläggas) men tjatade mig till en "vanlig" säng, precis som de andra barnen hade........
Min gamla empirsäng står fortfarande kvar hos mina föräldrar och gissa vem som gärna skulle vilja ha den igen....?
Ja, det är tur att man växer upp och blir förnuftig.
Men får nog se till att förkara för vårat barn varför mamma och pappa har så mycket gamla grejer hemma! Så han slipper tro det jag trodde och tycka det är pinsamt att ta hem vänner.

2 kommentarer:

  1. Ha ha! Kunde ha varit jag som skrev det här inlägget! Så lika vi tänker! Vagnen ska du absolut ställa fram och pynta! Spisen vet jag inte vad du ska göra med, funderar själv... Vi har ju en som kryper och som snart tar sig upp. Och elda brasa är ju det bästa som finns på hösten... Bra tips om att berätta för barnen varför man har gamla saker så de inte tror att man inte har råd att köpa :-D Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin vagn! Kan ju vara som den är, men är säkert lika fin med olika dekorationer... Har samma problem med en kamin som saknar skydd för en liten ett åring. Än så länge eldar vi när hon sover...
    Ha en bra helg!
    Hälsningar
    Maria

    SvaraRadera

Våran inredningsfilosofi

Våra tankar kring att forma ett hemtrevligt bohag handlar om ett evigt skapande.
Vi föredrar det billiga framför det dyra.
Det är roligare att hitta en gratis guldklimp i en container än att köpa en dyr sten i en affär.
Att hitta saker med själ och att handla med känsla.
Att skapa sina egna små ting med hjälp av små medel.
Vi gillar att blanda gammalt och nött med lite nytt i en härlig kombination som för tankarna bakåt i tiden.
Vi gillar att visa att inredning inte behöver vara dyrt bara man är kreativ och letar fynd på rätt ställen.
Man behöver inte ha diamanter i fickan för att kunna ha ett hem att trivas i.
Det kära ni, det är våran inredningsfilosofi.

Follow this blog with bloglovin

Follow Snövita drömmar

Välkommen tillbaka!

Välkommen tillbaka!